Yule - Ett häxlajv i adventstid

Introduktion

Det närmar sig Yule..

Snön har fallit och höljt världen i ett gnistrande lakansvit täcke. Yulestocken plockas in i varje hem, apelsiner torkas och hängs i granen, halmbockar binds, kastanjer rostas, ljusen stöps…

Och häxmästaren, Maphalda Rimervinge dör.

Plötsligt är det mer än bara ett vanligt firande som står på listan. Rimervinge har härskat länge och väl, men med hennes död står plötsligt ett helt häxråd med makthungriga häxor, redo att ta över titeln som häxornas häxmästare.

Men det är inte en enkel sak. Maphaldas släktingar har hittat ett brev som säger att hon har gömt ett testamente på sitt gods. Det står även i brevet att Rimervinge namnat sin efterträdare i detta testamente, vars gömställe dolts av en formel som beräknas klinga av till Yule och gör den möjlig att hitta igen.

Vissa viskar om att Rimervinges död var onaturlig. Nästan misstänksamt onaturligt. Kan det vara så att någon tröttnat på hennes tid vid makten och tagit saken i egna händer? Eller är det annat otyg som ligger bakom? Hur många pakter svävar mellan häxklanerna och vem kan man egentligen lita på?

Fyra häxklaner samlas nu för att fira Yule på Maphalda Rimervinges gods. Vissa vill hitta testamentet, andra vill att det ska förbli gömt. Märkliga saker kommer ske, knivar i ryggen kommer flyga, magi kommer utövas och lussebullar ätas. En sak vet man säkert: Efter denna Yule kommer inget längre vara sig likt.

Välkommen att fira en - inte riktigt så fröjdesam - Yule med oss!

Vision

Yule är ett urban fantasy lajv som utspelar sig i dagens Sverige. Tanken är ett kaosartat men mysigt julfirande bland folk som inte alls kommer överens men som försöker lägga sina meningskiljaktigheter åt sidan, för det är ju ändå Yule. Som extra krydda kan förbannelser börja flyga.

Vi siktar på ett lätt och ledigt lajv där magin finns lätt tillhands. Fiktion och regelverk hålls små och öppna för spelarnas egna förslag. Majoriteten av rollerna utgörs av mänskliga häxor, men andra varelser är mer än välkomna.

Rent estetiskt siktar vi på lite gammaldags jul, men all modern teknik finns tillgänglig av praktiska skäl. Tänk konservativt 1920-tal. The Chilling Adventures of Sabrina är klart en bra inspirationskälla utseendemässigt, fast vi spelar inte nödvändigtvis satanister. John Bauers målningar är också en bra indikation på vad vi siktar på. Vi har satt ihop en pinterest som inspiration.

Praktiskt

När

Helgen den 3e till 5e December 2021.

Var

Bjursnäs bygdegård utanför Kalmar.

I lokalen finns rinnande vatten, dusch, och ett modernt kök. Det finns inte sängar men golvplats för att sova inomhus finns. Vi sover helt off-game. Ett rum kommer vara dedikerat OFF-rum.

Pris

650 kronor, inklusive boende och mat.

Åldersgräns

Måste fylla 18 under 2021.

Corona

Just nu genomgår världen en svår pandemi. Vi följer hela tiden uppdateringar om läget från dag till dag. Vi kommer ha handsprit utställda över lokalen och goda möjligheter att tvätta händerna ofta i lokalen. Utnyttja det. Tvätta händerna ofta.

Det kommer finnas strikta rutiner inför måltider och det kan inte nog betonas att om du har minsta symptom så blir du hemma.

För att få delta ska du vara vaccinerad eller ha medicinska skäl att inte vara det.

Anmälan

Du som spelare är anmäld när du har:

  • Registrerat dig som medlem hos Sverok i ebas.
  • Betalat 650kr via Swish till 072-451 90 83 (Cecilia Ringnér) eller till banknummer 5721 30 578 12. Märk din betalning med ditt personnummer.

Deadline för att anmäla dig som spelare är 26e november. Vi har plats för 35 deltagare, först till kvarn gäller. Skulle lajvet bli fullt kör vi reservlistor.

Om vi inte har fått in 15 betalda spelare senast 26e november måste lajvet tyvärr ställas in.

För att anmäla din karaktär fyller du i denna enkät.

Deadline för intrig till karaktärer är 8e november. Deadline för att få karaktär godkänd är 26e november.

Avanmälan

På grund av Corona så har vi inget sista datum för att avanmäla sig. Vi återbetalar hela lajvavgiften.

Världen

Vi spelar i en urban-fantasy version av Sverige i modern tid. Magi existerar och är något som kan kontrolleras av vissa människor och dolda väsen.

En häxa i denna fiktionen är en person som har förmåga att utföra magi. Häxa är könsneutralt begrepp och i deras värld diskrimineras ingen pga kön.

Det finns olika sätt att gestalta sin häxa och olika ämnesområden att fördjupa sig i och välja från. Vi har kökshäxor, bibliotekshäxor, symbolhäxor, hantverkarhäxor m.m. Bara fantasin sätter gränsen och vi uppmuntrar olika influenser och kulturer som inspiration för just din häxa.

Svartkonst är något som förekommer, men ses på med misstänksamma ögon. Det är svårt att riktigt ringa in vad som är svartkonst då varje häxa har sitt eget sätt att se på och rättfärdiga sin magiska utövning. Därmed blir själva gränsen för svartkonst luddig. Klart är dock att ju mörkare och skadligare din utövning av magi och ritualer är, desto mer riskerar din odödliga själ fördärv. Både en och annan häxa har fallit för mörka korruptioner. Svartkonst öppnar trots allt upp en värld av mäktiga förbindelser och nya krafter...till den som kan betala priset.

De flesta häxor lever i covens, samlingar, som består av 2-4 klaner och drivs av överhuvuden som kallas häxmästare. Klanerna ansvarar för undervisningen av alla små häxor. Covens och klaner är viktiga för häxan i form av trygghet och kunskapsutbyte. En solitär häxa har många gånger blivit utstött på grund av ett brott hen har utfört och slitits från allt skydd ens klan och coven kan ge i en svår värld. Att vara solitär häxa är alltså sällan något självvalt men existerar! Vissa häxor kanske känner att de måste leva solitärt för att uppnå sina spirituella mål. Oftast tillskrivs en sådan häxa epitetet, "Orakel."

Häxmästare och rådet

Som häxmästare styr häxan över sitt coven. Hen har möjlighet att själv välja ut sitt häxråd eller låta sittande rådsmedlem bli kvar. Varje häxmästare får tre vetorätter under sin livstid att använda vid rådslag eller domar.

Häxmästaren får även under sin tid nyckeln till Magisteriumets Slutna Avdelning, en avdelning i det stora häxbiblioteket Magisterium med gömd kunskap som anförtros enbart till häxmästarna.

Häxrådet har sex platser. Detta är för att den sjunde platsen utgörs av häxmästaren. En rådsmedlem hamnar på den sociala stegen över vanliga häxor och får viss rådighet över de områden som delegerats till hen. Deras möjlighet att bli utvald som kandidat till nästa häxmästare ökar också markant.

Familjerna

Rimervinge

Rimervinge är en ambitiös familj med sinne för logik och ritualisk precision. Rimervinge bär häxornas tradition och historia på sina "vingar" och är inte sena att skryta med det heller. De beblandar sig helst inte med fefolk eller knytt och bär ofta järn på sina kläder. Det sägs att Rimervinges förfäder har nåt otalt med det dolda folket, men ingen vet om det är sanning.

Rimervinge är självklart ivriga att få behålla titeln som häxmästare inom familjen och om inte, lyckas ställa in sig så pass att de kan knipa bra platser inom rådet.

Mephysta

Mephysta är klanen av svarta får. Ingen vet riktigt vad de håller på med på sin kant. Ibland knappt Mephysta själva.

De rör sig orädda ute i magins periferi och vissa talar om svartkonst och oheliga pakter. Självklart en överdrift, skrattar Mephysta. Eller?

Mephysta är den klan som ännu aldrig haft en medlem som häxmästare och ser gärna att detta ändras. Men de finns de som oroar sig för allas väl och ve om en Mephysta skulle komma till makten.

Perula

Den spirituella klanen Perula är tvärtemot Rimervinge mycket glada i både fefolk och fä.

De har ett gott öga för astronomiska händelser och spådomar. Vissa tror att de har speciella band och vägleds av det dolda folket som viskar i deras öron om nätterna och kanske är det så. Men det står klart att Perula och Rimervinge är varandras motpoler och har ytterst svårt att komma överens.

Nevletica

Hos Nevleticaklanen värdesätts skapandet. De allra bästa verktyg, slipade stenar, gjutna kittlar och vågskålar kommer från denna klan. De är inte rädda att smutsa ner sig och har tidigare fått dra tunga lass för häxsamhället.

Häxmästaren före Maphalda Rimervinge var en Nevletica och enligt klanen körde Rimervinge deras inflytande rakt i botten.

Vad är Yule

Yule sägs stamma från nordiska ordet för hjul, vilket indikerar att årets hjul nu är på sin mörkaste tid, den sista ekern för året innan vi rör oss mot ljuset igen. Världen har varit död och ska nu åter leva, en tid för förnyelse och hopp. Framförallt en tid att fira med familj och vänner.

Våra häxor firar den paganistiska varianten av jul, med rötter i nordiska och germanska traditioner och i vår fiktion använder vi därför också det paganistiska ordet Yule (uttalas som jul).

Häxorna äter gott, dansar och sjunger, dekorerar vackert med pynt och slår in klappar, väldigt mycket likt vår vanliga jul. Nån gång i sena timmen väntas också Yulebocken som i sanning är ett riktigt övernaturligt väsen och som det är bäst att hålla sig väl med.

Detta årets Yule firas på Maphalda Rimervinges gods. Inte bara häxor brukar vara närvarande på Maphaldas gods. Kontakta gärna arrangör om du har idéer på att spela något annat än häxa.

Rimervinges Gods

Platsen Yule utspelar sig på är Rimervinges gods, som tidigare ägdes av Maphalda. Det ligger på kartan ungefär där Bjursnäs bygdegård ligger off.

De som kommer långväga huseras in i gästrum, av vilka det finns många. De som vill kan så klart dela. Vissa Rimervingar och annat oknytt har kanske mer permanenta rum.

Huset är gammalt och huserar vid det här laget både ett och annat skelett i diverse garderober, för att inte nämna allt som ligger begravt ute i skogen bakom huset.

Tekniker och Ord

Magisystem

Det finns huvudsakligen två system för att utföra magi på detta lajv.

Det första är att utföra magi med hjälp av Arcana. Du säger helt enkelt Arcana, följt av en beskrivning av vad som ska hända. Till exempel, “Arcana, alla som hör detta svimmar i en minut.” Hör man en sådan magi måste man följa den.

Arcana får endast användas med arrangörs explicita godkännande. Detta kan fås antingen genom att prata med arrangörer, eller genom att hitta förmål som säger att du får utöva Arcana-magi. Vi arrangörer älskar coola ritualer som involverar häftiga props eller många spelare i en tuff scen.

Den andra sorten är helt improvisatorisk och står er deltagare fritt att använda hur ni vill. Vi lägger oss inte i vad samtyckande vuxna gör under vårt lajv. Om du pekar på någon med din kvast och säger “Stör och piska, gå och fiska” så får denne förmodligen en oemotståndlig lust att gå och fiska. Men det är helt och hållet upp till den spelare som blir utsatt för magin som avgör vad som sker, hur länge, och i vilken intensitet den vill spela på din magi.

Vi uppmuntrar er att spela upp varandra med hjälp av detta system! Det är roligare att hämnas med en riktigt vidrig motbesvärjelse än att magin bara försvinner.

Var tydliga! Vill ni vara subtila, är det bättre att ta offrets spelare åt sidan och diskutera vad som ska ske.

Trollbrygder och magiska föremål

Trollbrygder är självklart en viktig del av häxornas kultur och vi uppmuntrar spel på trolldrycker. Dock råder en pandemi som sprids via vätskepartiklar så vi vill inte att någon faktiskt dricker trolldrycker eller delar trolldrycksflaskor med varandra. Detta är också för att ta hänsyn till folk med allergier.

Istället låtsas vi dricka vätskorna och tömmer sedan behållarna lite diskret.

Både föremål och trolldrycker kan ha magiska effekter, som följer samma system som all annan magi. Har du en flaska med oklart innehåll med etiketten “Sångfågelsörja” så börjar någon som dricker den förmodligen sjunga, men det är upp till den som dricker att tolka. Har flaskan en lapp med texten “Arcana: Du måste sjunga oavbrutet under två minuter efter att ha druckit denna dryck” så måste du sjunga om du dricker den.

Du som spelare kan därför välja själv om du vill få dina magiska föremål godkända av oss (och därmed ge dem Arcana-status) eller om de bara ska vara allmänt magiska.

In Game

Vad gäller hur magi utförs i universumet så har du väldigt många olika vägar att välja hur din magi utförs. För att erbjuda olika vägar att gestalta sin magi är vi öppna för och uppmuntrar till att hämta influenser och inspiration från olika håll.

Använder din karaktär en näsduk att slå knut på för att utföra en förtrollning? Kanske kopplar hen sin magi till runor? Gudar? Får den sin kraft från månen? Är numerologi (siffror) karaktärens magiska passion? Våga experimentera. Ha kul med det!

Notera att in-game så är all magi likvärdig. Föremål med Arcana är inte nödvändigtvis starkare och begreppet existerar inte i världen. Det är bara en off-mekanik som påverkar spelare.

Säkerhetsord

Lajvet använder säkerhetsord för att styra intesiteten av spel. Dessa är:

  • Blått: MER TACK!
  • Grönt: Jag mår bra, kör på i denna nivån.
  • Gult: Trappa ner intensiteten på scenen.
  • Rött: Bryt scenen direkt, genom att off lämna scenen.
  • Bryt lajvet: Bryt lajvet omedelbart.

Om du vill ta reda på hur en medspelare känner kan man försäkra sig genom att själva fråga vilken färg är du?

Skarp

Om det sker en riktig olycka använder vi SKARP SKADA. Hör du SKARP SKADA ska du upprepa detta och peka åt hållet ropet kommer ifrån för att hjälpa sjukvårdsansvarig rätt.

Vid brand använder vi SKARP ELD. Vid brand gäller Rädda Varna Larma Släck:

  1. Rädda dig själv och de som är i direkt fara.
  2. Varna alla som hotas av branden.
  3. Larma 112.
  4. Släck.

I samtliga fall bryts lajvet tills arrangörerna startar det igen.

Off-tecknet

En spelare med knuten näve över huvudet är OFF för tillfället. Det är spelaren som agerar, inte karaktären. Till exempel för att kommunicera direkt med en motspelare, för att diskret passera ett rum.